PictureThis

Haags Platform voor de nieuwsgierige fotograaf 

Op de hoogte blijven? 
Schrijf je dan nu in en ontvang onze uitnodigingen direct in je mailbox.

© 2018 by ISO70 Design. Created with Wix.com

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

WORDT OOK
VRIEND

PictueThis#15

Woensdag
12 september 19:00 uur
Fotomuseum Den Haag

Een nieuwe mooie editie van PictureThis Den Haag:

 

Programma PTDH#14:
 

19.00 - 19.30: Deur open

19.30 - 19.35: Opening door Edouard van Arem (PictureThis)

19.35 - 20.00: Annabel Oosteweeghel

20.00 - 20.25: Esther de Boer

20.25 - 20.50: Folkert Koelewijn

20.50 - 21.00: de Serie

21.00 - 22.00: Afsluiting + Borrel

De bitterballen worden aangeboden door PictureThis Den Haag.

Toegang: € 7,50 inclusief de bitterballen.
Vrienden van PictureThis hoeven niet te betalen.

foto: Esther van der Wallen

foto: Robin de Puy

Esther van der Wallen Fotograaf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik fotografeer al vanaf mijn negende. Dat begon met familiefoto's maar later maakte ik ook foto's in steden die als basis dienden voor mijn schilderijen. Sinds 2010 ben ik in opdracht gaan fotograferen voor o.a. diverse marketingcommunicatie bureaus. Tevens ben ik mij meer gaan concentreren op mijn vrije werk in de fotografie en onder andere een serie zelfportretten gemaakt waarin ik mij figuurlijk maar ook letterlijk blootgaf.

 

De serie foto's van vrouwen waar ik nu mee bezig ben, zie ik als een verlengstuk van de zoektocht naar en ontdekking van mijn ware gevoel. Dat gevoel heb ik een lange tijd onderdrukt door verdriet en ingrijpende gebeurtenissen en teleurstellingen in mijn persoonlijke leven. Dat geldt in sommige gevallen ook voor de modellen die ik fotografeer. Tijdens de gesprekken bij de fotosessies kwam ik te weten dat velen van hen ook een verleden in allerlei vormen met zich meedragen en zich daarom letterlijk bloot wilden geven.  Enkele hebben dames hebben om die reden gevraagd om te mogen poseren. Door deze bijzondere persoonlijke gesprekken en de kracht die de vrouwen uitstraalden tijdens de fotosessies kreeg het project voor mij een andere lading. Het maakte de cirkel rond over gevoelens tonen en jezelf zijn.  Ik denk erover om hiervan een fotoboek te maken. 

 

In 2016 had ik een succesvolle eerste solo-expositie in Pulchri Studio in Den Haag met als onderwerp details van het vrouwelijk lichaam. Mijn werk is tevens te zien bij De Galerie Den Haag en wordt ook vertegenwoordigd door Sandvoort gallery.

 

En wat ben blij dat ik mij nu ook durf bloot te geven!
 

Bruno van den Elshout
Whatever the Weather

 

Bruno van den Elshout (1979) geeft op originele en eigenzinnige wijze vorm aan kunst- en onderzoeksprojecten die uitnodigen tot ontmoetingen tussen mensen, ideeën en werelden. In 2007 reisde Bruno een jaar door alle 27 lidstaten van de Europese Unie om 2700 jongeren te interviewen over hun dagelijks leven. Hij fotografeerde in 2012 een jaar lang ieder uur de Noordzeehorizon (NEW HORIZONS). Een selectie daarvan bundelde hij tot een kunstwerk-in-boekvorm dat werd aangekocht door prestigieuze musea over de hele wereld. 

Met zijn nieuwe project Whatever the Weather nodigt kunstenaar Bruno van den Elshout uit tot Wezenlijke Ontmoeting. In 2018 nodigt hij 144 mensen uit om een volledige werkdag met hem op het Haagse Zuiderstrand door te brengen. Elk van die ontmoetingen resulteert in een portretfoto die aan het einde van de dag wordt genomen. Zo ontstaat in de loop van het jaar een verzameling afbeeldingen van 144 heel gewone en tegelijkertijd heel bijzondere mensen. Gefotografeerd zonder voorbehoud of pretentie: vrij, kwetsbaar en krachtig.
 

whatevertheweather.nl

 

 


 

Bertus Gerssen
Van Urkers tot krakers

 

Ik fotografeer werelden waar niet iedereen weet van heeft, maar die verrassend herkenbaar kunnen zijn. Mijn interesse gaat uit naar kleine gemeenschappen en subculturen: van Urkers tot krakers.


Het liefst portretteer ik mensen, met nadruk op hun omgeving. Ik werk met een middenformaat camera, op negatieffilm en steevast gebruik ik een flitser. Hierdoor bereik ik helderheid, duidelijkheid, detail en scherpte.

Mijn onderwerpen hebben raakvlakken met mijn eigen belevingswereld. In het project over de Urker jeugd ging ik terug naar het dorp waar ik zelf mijn jeugd heb doorgebracht. Eerst werd ik nog aangezien voor ‘vreemdesnuut’, maar zo gauw ik in dialect sprak werd ik meteen geaccepteerd. Dat is het voordeel wanneer je werkt vanuit de insiders-positie.


In situ is een ode aan de mensen van de Haagse underground muziekscene. Het is het resultaat van een drie jaar durende tocht waarbij ik diverse underground locaties bezocht. Plekken bestiert door enthousiastelingen die er hun hart en ziel in leggen.

 

(bron: bertusgerssen.nl)